Inte gilla=dålig på det?

Jag undrar varför människor tror att man är dålig på något man tycker är tråkigt?

Jag är inget fan av att laga mat. Den biten har väl aldrig riktigt fallit mig i smaken. Kan hända att det har att göra med att jag aldrig riktigt 110% engagerat mig i att hitta recept och leta i kokböcker efter en masa goa, nya kulinariska rätter. Jag vet inte. Men det jag däremot vet att människor i allmänhet förknippar matlagningsnegativiteten med att man absolut inte kan laga mat. Jag har mött den fördomen ofta. Vad förvånade de blir när de sedan äter min mat och uttrycker:"Nämen, du lagar ju god mat!?!"

Eehh, ja? Varför skulle jag inte göra det? Bara för att jag inte tycker att det är så stimulerande att laga mat? Förmodligen ligger det påståendet närmast svaret.

Senast i veckan träffade jag två personer som förvånade sig över att jag nu jobbar som hemkunskapslärare. "DU? Du kan väl inte ens steka ägg??" Så jävla nedsättande och drygt.

Mitt svar var brutalt. "Håll käften om något du inget vet om!" Och än en gång förklarade jag för två imbeciller att min inställning till matlagning inte har något med att jag INTE kan laga mat. Jag är bara inte så FÖRTJUST i att laga mat. "Jaha, vi trodde att du inte kunde kocka och därför tycker du att det är tråkigt.." var deras kommentar.

No comments.

Däremot måste jag (motvilligt?) erkänna att min tjänst som hemkunskapslärare (vilket jag mottog med en viss nyfikenhet och utmaning) har öppnat mina ögon för kategorin matlagning. Jag kommer på mig själv att sitta timmar för att leta efter recept till mina ungdomar, samtidigt som jag får idéer om egna rätter och hittar rätter som jag själv vill prova. Tyvärr, finns det inte budget stor nog att kunna göra allt jag skulle vilja (skolans budget menar jag här).

Nåväl, för att summera lite. Att inte gilla något betyder inte alls att man skulle vara dålig i/på det. Å, andra sidan, så kan man ju ändra åsikt om sådant man tidigare haft lite aversion mot.

Eller hur...?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0