Ultimate fighting

Såg idag en repris av Uppdrag granskning. De tog upp ämnet kampsport där, så gott som, allt är tillåtet. Den kampsport som diskuterades var MMA (Mixed Martial Arts), vilken är tillåten i Sverige. Vad jag förstod var, att de svenska MMA-proffsen strävar efter att komma till USA, där den sporten är betydligt större och det finns chans att tjäna pengar på den också. Där har de Ultimate Fighting Championships, där de största och bästa får tävla mot varandra.

Jag ska inte moralisera över sporter, vilka faktiskt vuxna människor valt att utöva. Jag kan dock erkänna att för mig som lekman, bisittare, som inte riktigt vet alla regler och lagar kring den här sporten, ser den så förbannad brutal ut. Du får knäa, sparka, slå mot huvudet och kroppen (ej mellan benen). Du får greppa motståndaren så att denne riskerar att förlora medvetandet pga syrebrist. Och de bilder jag reagerade på var när den som hade övertaget hade knockat motståndaren fortsätter att slå mot huvudet tills domaren säger stop. För mig ser det jävligt otäckt ut, men de inblandade (domare, tävlande m fl) försäkrar om allas säkerhet. Domaren har ju det yttersta ansvaret. Han ska stoppa matchen så fort han ser att den ena ligger ner och inte förmår eller orkar försvara sig längre. I USA är reglerna lösare. Där är det, vad jag förstod, lite lösare tyglar och matchen kan fortgå kanske liiite för länge.

Vad som diskuteras mycket i motståndarlägret, dvs bland de kritiker som vill förbjuda denna sport är just skadorna som kan uppstå. Att hjärnen tar stryk av slagen, det fattar alla oavsett läkarutbildning eller inte, men hur mycket och vilka konsekvenser denna sport har i det långa loppet vet man inte än.

Har professionell boxning blivit legalt i Sverige? Viljan att upphäva förbudet (på riksdasnivå) fanns för några år sedan, men vad som beslutades vet jag inte. Jag skulle nog tycka att det var mycket konstigt om inte proffsboxning var tillåtet, när MMA är det.

Min fascination sträcker sig till det faktum att man vill utsätta sig själv för sparkar och slag. För en sport där allt är tillåtet och detta också utnyttjas. Jag tycker att det är skrämmande bilder på slagna motståndare, vilka fortfarande efter att de blivit bortdomnade får utstå ett antal slag. Men samtidigt tänker jag:"Om jag utövade denna sport skulle jag slåss för mitt liv, inte gå in med inställningen att jag ska medvetet skada motståndaren." Låter det knas? Ja, kanske, men med den tanken skulle kanske även jag kunna hålla på med MMA...Jag försvarar mig själv. ;) På tal om det. Hur många kvinnor håller på med ultimate fighting?

Jag tror inte heller att den här typen av sport, per automatik, drar till sig kriminella skitstövlar. Det är bara en myt, precis som andra kampsporter fått utstå (karate etc). Det finns ju jävligt strikta regler kring vad du får och inte får göra i det privata, då du är en amatör eller ett proffs inom kampsporter.

Nåja, jag erkänner att jag är ganska ambivalent när det gäller den här typen av sporter, men jag anser också att det är varje enskild människa måste kunna ta ett eget beslut om hon/han vill hålla på med denna sport. Hon/han ska ha möjlighet att kunna väga för- och nackdelar och grunda sitt beslut efter det.


http://www.elitefts.com/documents/metabolic_power_training.htm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0