The real life

Då var man tillbaka till den verklighet jag så gärna velat undvika. Högskolan.

Dagen:

1. 9.15-ca10.10 lyssna/genomgång och "diskutera" en hållbar utveckling. Bla, bla, bla, världen når sin höjdpunkt med vår konsumtion... Vi måste bli medvetna. Hur blir vi medvetna...? Inte köpa nytt hela tiden?

"Har aldrig diskuterat detta förut???"

"Ja, jag är medveten om att vi måste tänka på vår miljö här borta och där borta"

2. 10.10-10.30 Rast

3. 10.30- 11.45 fortsatte diskussionen/genomgången och då får man ju också lyssna till mycket som man helst av allt skulle vilja slippa.

4. 11.45- 13.15 Lunch - bästa tiden på dagen

5. 13.15 15.45 Diskussion utifrån ett par frågeställningar t ex "Vad är hållbar utveckling?", "Vad är hållbar utveckling för dig?" "Hur kan du få in hållbar utveckling i din undervisning?" osv

Och så hade vi "rollspel", dvs vi skulle föreställa en familj där var och en, utifrån de ideal och drömmar man hade om hur samhället osv ska se ut, skulle handla ingredienser till spagetti och köttfärssås. Hur tänkte vi? Och varför var mitt sätt och handla bäst/sämst?

Vad lärde jag mig idag? Ingenting.

Jag klagar inte på läraren. Han är jävligt bra, men jag lärde mig fortfarande ingenting. Med hållbar utveckling har jag arbetat med på min arbetsplats.

Jag är medveten om vad jag kan som privatperson göra för miljön. Jag är medveten om att ekonomin styr i den globala utvecklingen, eller underutvecklingen, av vår miljö. Jag vet att den social aspekten inte får glömmas. Vi lever tillsammans här på jorden och har både ett enskilt och gemensamt ansvar för moder jord. Jag vet att vi konsumerar för mycket. Behöver vi verkligen den femte svarta tröjan, då vi redan har fyra sådana i garderoben? Den senaste mobilen?

Ja, jag är medveten, men jag gör inte så mycket. Knappt sopsorterar. Jag jobbar dock stenhårt på mitt eget sorteringsansvar. Och så är jag medlem i Greenpeace.

Ja, jag försöker medvetandegöra  mina elever också så att de förstår sitt ansvar, men hur ska jag trolla bort behovet av t ex kopiering? I dagens skolor finns det inte skolböcker till varje elev och för att kuna arbeta med områden måste man ibland kopiera någe så jävulskt. Hur bortser jag ifrån det faktum att skolan inte har råd att tillhandaha material? Hur ska jag trolla bort det faktum att vi har en sorteringsstation, men inte möjlighet att sortera hemma i köket?

Ja, jag är medveten, men det känns som att jag jobbar i motvind. Både mig själv och möjligheterna som vinden.

Ja, jag är medveten, men ändå inte riktigt medveten.

Jag lärde mig fortfarande ingenting.



Vi måste börja vårda den jord vi ärvt och våra kommande generationer ska ärva.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Inte så negativ. Ibland behöver man diskutera och diskutera och diskutera innan poletten ramlar ner.... Jag vet, du har ju jobbat men observera, alla har inte din erfarenhet.

2009-09-03 @ 19:40:45
URL: http://krimskramskrumelur.blogg.se/
Postat av: Anonym

... men din artikel är mycket bra och det stämmer vad du säger men för den skull kan man inte tiga om det.

2009-09-03 @ 22:26:07
URL: http://krimskramskrumelur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0