Terrordömd

Idag fick den terrormisstänkte svenske medborgaren sin dom. Fängelse. Om han är skyldig till de anklagelser som rest mot honom ska han givetvis ha sin dom, men jag tycker att det är intressant att svenska åklagare år 2005 ansåg att anklagelserna mot honom var alldeles för vaga för att de överhuvudtaget skulle inleda en förundersökning.

Är det så att de svenska åklagarna är fega? Okunniga? Ovilliga? att ta sig an ärendet, eller är de amerikanska åklagarna heta och kåta på att få sätta dit "terrorister" till vilket pris som helst?

Vi vet ju att amerikanarna jagat med blåslampa alla män och kvinnor som tillber Allah, oavsett om det funnits några som helst belägg och bevis för deras misstankar om terrorism. Terrorister är de allihop i deras ögon.

Att vara muslim i dagsläget är inte det enklaste, kan jag tänka mig. Hur många gånger får de inte försvara sin tro och sitt leverne gentemot omvärlden. Skitstövlar finns det bland muslimer, men det finns även skitstövlar bland kristna, hinduer, judar och alla andra religioner och sekter. Men vi har valt att skylla all ondska på muslimer, även om kristna än idag använder Jesus och Gud som bra ursäkter till att behandla andra människor illa. 

Ofta uppstår frågan om Guds vara eller inte vara. OM Gud finns varför finns det så mycket ondska i världen? Varför lider så många människor nöd?

Svaret är ganska enkelt. Det är människan som är ond och det är människan som får andra människor att lida nöd.  För...inte är det Gud som startar krig. Inte är det Gud som förstör vår jord, så att naturkatastrofer blir till. Nej, det är vi människor. Vi och ingen annan.

Frågan är ju bara när vi ska börja ta ansvar för våra handlingar.



Barnabön:

                                                         http://www.urp.se/nettetanta/

Gode Gud, bevara mamma och pappa och syskonen och morfar och mormor....

Tack gode Gud, för denna dagen.

Förlåt mig om jag har varit dum och elak idag,

och gör mig och alla andra till goda människor.

Låt oss sova gott i natt

och vakna imorgon friska och glada.

 Amen

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0