Legalisera hasch?

Jaha-ja. Nu vill Danmark införa fri tillgång till hasch på vissa väl valda ställen. Anledningen är att de vill stävja den illegala handeln. Vilket i praktiken innebär att den danska staten själva kommer att stjäna fina pengar på drogförsäljningen.

Legalisera eller inte? Absolut inte. Om man nu ska ta till ett billigt och fjantigt argument så som att den illegala marknaden ska helst helt försvinna, och genom legalisering får man den att försvinna, så måste jag bara lägga in en fundering där... Hur är det med cigarettsmugglingen? Spritsmugglingen? Dessa legala droger smugglas hej vilt trots att de går att köpa öppet i affärer. Hur mycket tjänar staten på det? Och är det färre som röker och dricker för att de är legala? Självklart är det väl så att tillgång föder efterfrågan. Så kommer det att bli med haschet också och inte fasen kommer dessa speciella affärer och cafér vara de enda ställena skiten kan köpas på. Precis som spriten har en illegal marknad, så kommer även haschet ha. Det är jag övertygad om.

En annan sak. Varför ska vi ha fler droger flödande fritt, när vi redan har två? Tycker vi att vi har behov av fler rusningsmedel, eller som hasch är slömedel?

Av de missbrukare jag pratat med säger de flesta, att hasch är en av de lömskaste drogerna som finns och i regel så är den drogen en inkörsport till andra droger. Jag vill inte kalla dem för tyngre, då jag faktiskt tycker att hasch är likväl, tillsammans med de andra, en tung drog. Jag har också hört att haschet (och marijuanan) är starkare idag än den varit tidigare. Kan det månne vara så att det finns en önskan av försäljarna att brukaren ska hamna i ett missbruk snabbare så att deras verksamhet kan vara lite lukrativ? Möjligt.

Har alla ett fritt val när det gäller droger? Nej, det tycker jag inte. Inte så länge drogerna påverkar deras omgivning lika mycket som dem själva. Vi säger att alkoholen kostar staten multas med pengar, för att inte nämna vad alkoholmissbruk kostar i människoliv. Jag menar inte dem som faktiskt dör, utan jag tänker på alla de anhöriga som lever i denna alkoholmisär. Hur mycket sorg och olycka för inte ett missbruk i deras liv? Så, behöver vi verkligen en till drog som med all sannolikhet skulle medföra ett socialt och känslomässigt misär hos många barn och vuxna i knarkarens omgivning? Och behöver vi en till legal drog som skulle leda till fler missbrukare och kostnader för vården och staten? Nä, tycker då inte det. Och så skulle jag se det som ett enormt misslyckande av den svenska staten om den verkligen skulle ge efter för sådana vindar. Nä, fy fan.

Alkohol=legal, vilket innebär att vi kan räkna ut kostnaderna för en missbrukare. Hasch=illegal, vilket innebär att vi inte har siffror på hur många som egentligen missbrukar och vad kostnaderna är. (De flesta som röker på, t ex på helgerna säger att de inte missbrukar då de sköter sitt jobb och bara röker på på helgerna. Om jag skulle dricka varenda helg, vad skulle jag kallas då?)

Har man sett på nära håll vad droger gör för/mot människor, både de missbrukande och de som finns i deras omgivning, så inte fasen vill man väl frivilligt släppa ett nytt odjur fritt. Eller vill man det?

Vi kan ju alla hålla med om att om alkoholen hade "upptäckts" idag så hade den aldrig accepterats som en legal drog.

Jo, och jag vet att det är de stora hajarna man vill åt. Jag vet dock inte om haschcaféer är rätt sätt. Tillgång leder till efterfrågan och efterfrågan leder till mer efterfrågan osv.

Äh, egentligen orkar jag inte engagera mig just nu. Jag är trött efter en lång dag och jag tycker att danska politiker verkar tammefan vara pårökta hela bunten (inte de borgerliga, de är emot förslaget). De resignerar inför drogarna. Pussies! Vi får bara hoppas att förslaget inte går igenom.

Väl mött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0