Kritik

Det är ok att kritisera folk för något de gjort eller sagt, om kritiken är konstruktiv. Vad jag inte förstår är de som ska tala om att "öh, du lixom, du e fan dumm i huvet" eller "typ, va tror du att du er? va korkad du er lixom..".

Inte särskilt konstruktivt, skulle väl jag vilja påstå. Men vad vet jag med mina 40 år här på jorden. Förmodligen ingenting, typ.

Och så vill jag också påminna om att jag som person och det jag gör inte alltid går hand i hand. Jag kan ibland göra dumma saker utan att tänka på konsekvenserna, men gör det mig till dum person? Jag tycker inte det. Därmed inte sagt att det är ok att bete sig hur som helst och göra vad som helst. Absolut inte, men du kan ju för fan inte rata en hel människa för saker som hon/han gör eller kritisera beteendet/det sagda genom att säga "du e dum i huvet, typ".

Den kritiken säger kanske mer om personen som ger kritiken än personen den riktas mot.

Sedan är det givetvis skillnad på att lära sig och lära sig. Det finns de som beter sig illa ofta eller hela tiden och faktiskt aldrig lär sig, då de inte har förmågan att se sitt eget beteende och föredrar att skylla i från sig. De skuldlägger andra människor och omständigheter för att själva slippa ta ansvar. Frågan är ju om den här kategorin av homo sapiens någonsin kommer att lära sig?

De som vågar erkänna sina fel och är öppna, kommer också att lyssna och lära sig.

Typ, lixom...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0