En vanlig kväll?

Det är fredag och jag njuter av att..att rensa bort skiit! Fasen vad jag har samlat på mig många pärmar, fyllda med stenciler från min arbetstid som lärare. Och alla dessa böcker, både studentlitteratur och annan litteratur.
Så nu är det rensning med stort R som gäller. Skit ska bort. Och det är väl bäst att jobba med det när energi finns.

Igår fick jag ett MMS från en fd arbetskamrat. Hon och hennes man fick en son i onsdags. Jösses, vilken söt bebis. Nu tror ni förstås att jag tycker att alla bebisar är söta, nope. Jag tycker inte det. Jag vet att det är tabu att säga så, men ärligt talat så tycker jag inte det. Däremot skulle det givetvis aldrig falla mig in och säga det till nyblivna föräldrar. Nä, de är ju trots allt förbaskat stolta och tycker att just deras lilla krabat är den finaste i hela världen.

Men den här bebisen är så underbart, gosigt söt. En liten Hugo blev det. Härligt!

Dagen, för övrigt, har flytit på som vanligt med föreläsning på förmiddagen och seminarie på eftermiddagen. Idag hade vi en underbar föreläsare. Varför hon var det? För det första erkände hon att hon var nervös och för det andra så erkände hon att läraryrket i verkligheten inte är så lätt som man tror. Vi pratade om inkludering, dvs alla elever ska kunna följa den undervisning som bedrivs, oavsett vilket behov man än har. Hon erkände att det inte alltid var det enklaste att ta hänsyn till och speciellt för nyexaminerade, som i regel har så mycket de ska lära sig, hinna med och förstå, men att det var viktigt att ha inkluderingen i bakhuvudet och arbeta med det efter bästa förmåga.

Ingen annan lärare har varit så verklighetsförankrad som denna lärare. Underbart. Hon fick min respekt. Hon erkände att teori och praktik inte alltid går hand i hand. All respekt till henne

Helgen ska väl lunka på i lugnets tecken. Vad jag vet nu. Det kan vara skönt det med, ärligt talat. Njuta av stillheten. Ja, förutom skiten jag ska plocka undan och kasta.

Nä, nu ska jag snubbla in i mitt rum igen och fortsätta med att kasta den del av regnskogen jag har lyckats kopiera upp. Det kommer att vara skönt när jag väl är färdig.

Kram så länge!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jaha, dina fredagar ser ut på det viset. Om det är så omständligt att bara starta en bil, hur kommer fortsättningen av handledarskapet bli? Isabella får först lära mig starta bilen.

2009-09-11 @ 23:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0