Dagen

Hemma igen efter en lång dag med föreläsning och kurs.

Föreläsningen var bra. Mycket bra. Och föreläsaren var mycket bra. Nice. Så nu har jag varit på två föreläsningar som givit mig någonting. Det går framåt, sa sköldpaddan.

Efter detta hade jag finska. Vi gjorde lite grammatik för att sedan gå till biblioteket och lyssna till en föreläsning om likheter och skillnader mellan sverigefinskan och finlandssvenskan. Avslutningsvis fick vi lyssna till en närpesdialekttalande man och jag kan ju säga att det är ett helt annat språk(!). Men mysigt. Och så påminde han om min styvfar Markku, som tyvärr gick bort för något år sedan.

Imorgon har jag föreläsning (eller snarare ett seminarium om boken Den globala resan) om hållbar utveckling och kvällskurs i fonologi (finska). It will be a loooong day tomorrow, kan man ju säga lite fint så där på english för att imponera.

Jag inser dock att jag förmodligen behöver ett par glasögon till hjälp för att underlätta läsningen. Ögonen blir lite trötta och skriker ut sitt onda när de ansträngs för mycket. Oftare nu än tidigare. Eeh...

Inte har det varit någon jag-ska-mäta-hur-bra-din-stenåldersspis-är-kollare här hemma idag. Å andra sidan så fattar jag inte vad som ska mätas. Det är väl bara att byta ut skiten? Herregud, vilken energitjuv jag har i köket egentligen. "Fina" sopsorteringsstationer har vi på gården, men miljöfällor ska vi ha hemma. Jag har hört att vitvaror ska bytas ut efter ca 10 år. Inte vet jag, men tycker dock att det låter rimligt, då de faktiskt används flitigt (i alla fall av de flesta) och vi idag ska tänka på energiförbrukningen och därmed också miljön.

Jaja, de kommer väl och fram tills dess får jag elda. Pellets, är det miljövänligast?

Jaja, en fin höstdag med tillfredsställande föreläsning och grammatikkurs. Och givetvis lite underbar kuttrasju med the one and only - Patrick. Jaa-a, vad mer kan man begära? De e fiina grejer de.

Väl mött!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0