Dagens föreläsningar

Dagens föreläsningar har varit både ris och ros. På förmiddagen var det mycket diskussioner kring skolans uppdrag, vilka skyldigheter, krav, förutsättningar, drömmar, elever vi möter, elever vi drömmer om att möta, vårt ansvar gentemot - inte bara oss här och nu utan även de där andra som inte har det så förspänt som vi i västvärlden, vårt ansvar gentemot naturen och så himla mycket mer. Det var intressant, men egentligen inte så mycket nytt. Å andra sidan kan och måste dessa saker diskuteras om och om igen.

Så långt allt bra och intressant. Rolig, frågeväckande och provocerande föreläsare var det också. Bra.

Sen kommer vi till eftermiddagen. What can I say? Joke!

Jag sitter fortfarande och funderar kring vad syftet var med den uppgiften vi fick och skulle diskutera och genomföra. Och det tragiska är att jag kommer inte på något vettigt svar. Jag kan heller inte återberätta vad uppgiften gick ut på, då jag faktiskt fortfarande sitter och funderar själv vad det var för tankar den skulle väcka hos oss och vad den egentligen hade för syfte.

Jag får smeka mina geniknölar och komma fram till något klokt att säga om det. Det roliga i detta hela är att jag åtog mig uppgiften att knåpa ihop lite text kring det där diffusa vi gjorde. Hur diffus blir inte den texten?



Idag fick jag också klart att det inte går att vfu-validera denna sista termin, då jag läser på avancerad nivå. (Nu sitter jag och skrattar, inte lite, för mig själv) Det enda avancerade som ingår i denna termin är den uppsats jag kommer att skriva. Hittills har det varit lite av vi-utbildar-framtida-lärare-som-inte-ska-göra-som-vi-gör-utan-tvärtom föreläsningar.

Jo, jag är kritisk. Och tro mig när jag säger att jag inte är ensam om att kritisera lärarprogrammet och majoriteten av de lärare som undervisar där. Det finns bra lärare, men tyvärr stöter man på alldeles för många mindre bra, vilka inte ens agerar så som de vill att vi som färdiga lärare ska agera. Trovärdigheten sjunker kolossalt hos dessa och det de vill förmedla.

Jaja, jag är snart färdig med eländet och sen ska jag ta tag i andra mål och drömmar som jag har.

Jag kan ju avslöja att jag förmodligen inte studerat färdigt, men efter dessa år på lärarprogrammet så har jag utbildning inom det yrke jag jobbat med i så många år och som jag i alla fall några år till vill fortsätta jobba inom. Men som sagt. Det finns fortfarande saker jag vill uppnå innan det är dags för mig och vandra vidare. Läraryrket är bara en liten del.

Håll drömmarna vid liv!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0