Böcker vs film

Jag brukar vara väldigt misstänksam mot böcker som filmatiseras. De enda böckerna som filmatiserats och som blivit dunderlyckade är trilogin om ringen. De filmerna är välgjorda och man har absolut inte sparat på krutet när dessa skulle göras.

Andra filmer då? Tja, i regel så blir de ju besvikelser. Varför har man så stora förväntningar, när man i regel vet att förväntningarna krossas för de mesta?

Jag har läst boken Män som hatar kvinnor (och de nästkommande böckerna också). Boken var outstanding, filmen dög, även om den var en besvikelse. Jag hade hört så mycket lovord om filmen, att jag med glatt humör och med stor nyfikenhet satte mig ner för att se den. Eeh, förutsägbar och en besvikelse. Den dög, men inte mer.

Den har ju fått stående ovationer från biobesökare och filmkritiker. Kändiseliten/kultureliten hyllar prestationerna i filmen. Visst, filmen har ju bra skådespelare. Fattas bara, men inte ens de lyckas lyfta fram spänningen eller förhoppningarna om en jävligt bra och spännande film.

Nä, platt fall.

Kanske hade jag sett filmen med andra ögon, om jag inte läst boken, men jag hade trots det förväntat mig mer.

Frågan är ju om jag vågar titta på Flickan som lekte med elden. Eller ska jag kanske sänka mina krav? Intala mig själv flera gånger om, att film är aldrig detsamma som bok. Ja, förutom Sagan om ringen...

Men läs böckerna. Rekommenderas.


  

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0