Hjulsta/Tensta/Rinkeby

Min pappa bor ju som sagt i Hjulsta. En stenkast från Tensta och inte är det långt till Rinkeby heller. Ja, ni hör ju, vilka kriminella, huligankvarter jag brukar besöka...

Nä, skämt åsido. Jag älskar faktiskt att åka till pappas nejder. Jag har aldrig tyckt att Hjulsta/Tensta på något sätt skulle vara sämre än andra förorter. Däremot gillar media att frottera sig i allt det negativa och tråkiga som eventuellt händer här. Och nu ska det understrykas att jag har väldigt svårt att tro, att det skulle hända mer i dessa förorter än t ex på söder. Men, som sagt, så har de redan ett dåligt och skamfilat rykte, vilket gör det tacksamt att skriva ner dem ännu mer och verkligen genom skriverierna konstatera att:

"Ja, vad är det vi säger. Det händer bara tråkigheter i dessa förorter...om det beror på att det är för mångkulturellt eller inte, eller vad det beror på...bla, bla, bla...! Vi måste städa upp!!"

Visst bor det väl rötägg där likväl som det bor rötägg någon annanstans. Varför skulle det inte göra det? Och hur många gånger frågar/intervjuar man dem som faktiskt bor i dessa områden? Hur intresserad är man av att veta hur de trivs? Hur de skulle vilja utveckla sitt bostadsområde? Hur trygga/otrygga de är? Varför de trivs där? osv

Visst kan jag erkänna att det märks i tunnelbanan att det faktiskt inte bor så många svenskar i dessa områden. Ju längre bort från t-centralen man kommer desto färre svenskar sitter det i t-banan på väg till Hjulsta. Jag ser dock inga problem i det här. Jag har aldrig sett det som något problem eller konstigt. Jag har alltid trivts jättebra när jag varit där och ärligen skulle jag kunna även bo där. Det skulle också vara kul att jobba som lärare i Tensta.

Det är bara fördomar som flödar och det är väl dessa fördomar man gärna skulle vilja tvätta bort. Som sagt, på vilket sätt är det värre att bo i Hjulsta, Tensta eller Rinkeby?

Egentligen handlar väl allt om hur man i media vill vinkla "problem". Och är det inte så att vi gärna vill läsa om alla de "problem" som finns i dessa förorter, istället för den glädje, kreativitet, mångfald osv som faktiskt, som jag i alla fall är övertygad om, finns där och som kanske är mer utvecklande än andra områden. Nä, det finns väl inget positivt med mångfald... Bara eländes elände. Det är bara de mer eller mindre "rena" svenska områdena som är trygga och ordentliga.

Hualigen, vad bra och duktiga vi är...

Eller...?


Tensta centrum


En vårdag i Hjulsta (Bild Ulf Larsson. Klicka på bilden för att se fler fina bilder från bla Hjulsta, Tensta)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0