Fuskare

Mamma och jag hade en diskussion idag om de människor som utnyttjar det svenska systemet, trots att de tammefan inte gjort sig ens förtjänta av att få göra det.

Jag vet ett par förtidspensionärer som faktiskt inte jobbat ett dugg, eller gjort så lite som möjligt i arbetsväg, trots detta har de lyckats med bedriften att bli förtidspensionärer p g a någon form av åkomma de påstår/påstått sig ha. De orkar och vill härja runt med diverse grejande i sin vardag. Inte syns det då att de skulle ha besvär av någonting. Ja, förutom då de själva är snabba på att faktiskt påtala sina sk onda besvär.

Hur kommer det sig att dessa aldrig, eller åtminstone jävligt sällan åker fast för bedrägeri, för det är vad det är enligt mig, bedrägeri. Hur kommer det sig? Staten väljer att ta till hårdhandskarna gentemot fuskarna, men de lyckas ju alltid lura systemet på ett eller annat sätt och på så sätt komma undan.

Så fortfarande är frågan. Hur kommer man åt fuskarna? Det är ju trots allt i slutändan de som verkligen har en anledning till att de blivit förtidspensionärer som drabbas av dessa hårhandskar. De måste strida och bevisa, medan fuskarna sitter och gnider händerna av förtjusning av att än en gång kommit undan nätet på ett eller annat sätt.

Om jag är bitter? Nej, men jävligt irriterad på fuskare av denna grad. Speciellt då jag vet att de inte gjort sig förtjänta av någon form av ersättning pga "skador". De har lyckats prata till sig dessa förmåner och lever gott på det och jobbar lite extra vid sidan om.

Andra sliter sitt anletes svett för att få ekonomin att gå ihop och har inte samma möjligheter som dessa parasiter.

Och jag vill bara poäntera att det är de falska förtidspensionärerna jag talar om, inte de som verkligen har jobbat och slitit så att kroppen tagit stryk till slut. De som verkligen skadat sig och inte kan arbeta. De som verkligen har en anledning att få ersättningen.

Jag anser att man har rätt till de svenska sociala förmånerna om man gjort rätt för sig. Inte då man faktiskt inte ens gjort några hedervärda försök till att göra rätt för sig.

Så e de!


Kommentarer
Postat av: mamma

och därmed basta!

jag håller med, undrar vad president Jammeh skulle säga...

2009-10-10 @ 23:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0