Finsk mat

Igår blev jag så glad, då jag hörde av eleverna att vi skulle bli bjudna på finsk mat. Då vattnades det rejält i munnen på mig och min fantasi skenade iväg. Jag såg alla soppor, grytor osv som anses vara "typiskt" finskt och sprang till matlistan för att stilla min nyfikenhet.

Döm om min finska förvåning när jag läser att den finska mat som erbjöds var; finsk korv och potatismos.

Summan av kardemumman var att inte ens korven var finsk. Det vara vanlig varmkorv. (Undrar om de hade fraktat pulvermoset från Finland...?)

Vilken gourmélunch. Smaklökarna dansade...inte alls. Och mitt finska hjärta blödde.

Finsk korv och potatismos. Så jävla kulturellt.

Och vilken fantasi surtanterna har. Fast, jag får väl vara glad att det inte var barkbröd de hade bakat.


 Så typiskt finskt? Jag förstår att svenskarna avundas den finska matkulturen...


Kommentarer
Postat av: mamma

Oförskämt, finsk husmanskost är enkel mat men korv och potatismos? Det är ju inte speciellt finskt heller.

2009-10-21 @ 22:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0