Blogga på finska?

Jag har funderat och funderat. Tänk om jag skulle skaffa mig en blogg till? En finsk blogg. Där skulle jag skriva ner mina finska tankar på finska. ;)

Igår, på finskakursen, satt vi och diskuterade svårigheterna med att skriva på finska. I alla fall för mig. Att tala och skriva är två skilda saker och så enkelt som det är, för mig, att få ner text på svenska är det inte att skriva på finska. Då kom jag på den briljanda idén att jag skulle kunna blogga på finska, också.

Att skriva, skriva och åter skriva är ju ett ypperligt sätt att övervinna motståndet mot att skriva och tron på att jag inte behärskar det finska skriftspråket alls( eller åtminstone förbaskat lite). Jag vet ju redan nu att mina fingrar inte kommer att dansa på tangentbordet, då mina finska tankar flyter på lite trögt. Det är lite sirapaktigt i flödet av textskapandet, men som sagt...övning, övning och åter övning, så kommer nog det också så småningom. Jag har ju faktiskt varit duktig i mitt modersmål en gång i tiden och jag vägrar att tro att det har försvunnit helt.

Frågan är ju bara vad jag ska heta. Känner jag mina barn väl, så lär det ju komma ett och annat i förslag från dem. Allt kanske inte kommer att vara så användbara...om jag känner dem rätt.

För övrigt så måste jag bara lite snabbt nämna, att jag tycker det är så himla mysigt att gå på finskaträffarna. De som är där är trevliga och gemytliga. Lärarna är kanon och har en förmåga att lyfta fram det som är positivt och bra, även om de använt röda pennan flitigt vid rättningar. Nåja, nu har jag inte hunnit lämna in min insändare, vilket jag ska göra alldeles strax. Insändare, by the way, heter yleisönosastokirjoitus på finska. Nu vet ni det.

Det andra språket jag vill lära mig är italienska och så skulle jag vilja ta upp mina gamla studier i franska.

Jaja, jag ska avsluta mina studier på högskolan först.

Väl mött!


Kommentarer
Postat av: mamma

det är inte fel att ha ambitioner

2009-10-29 @ 18:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0