Vänskap

Vad är vänskap egentligen? Hur definierar vi vänskap? Är vi vänner så länge det passar mig, så länge vi har likvärdiga åsikter, mål och drömmar? Eller kan vi vara vänner även då vi inte har likvärdiga åsikter, mål och drömmar? Kanske handlar det lite om vad jag vill ha ut av vänskapen? Jag kanske vill ha någon som går samma väg som jag och som inte frågar eller ifrågasätter mitt liv, mina mål eller mina drömmar?

Måste vänner ha samma mål och drömmar, för att överhuvudtaget kunna vara vänner? Jag tycker inte det. Vänskap är djupare än så och har egentligen ingenting med min framtid/drömmar att göra. Är man vänner ska man kunna lyssna, råda och respektera den andres tyck och smak, även då man faktiskt inte riktigt vandrar samma stig. Vänskapen är ju faktistk utöver det liv man lever, utöver den partner man har, utöver de mål och drömmar man har och vill uppnå. Vänskapen är utöver, men inte mindre värt.

Den dagen jag väljer mina vänner efter det liv jag lever, inte efter den djupa samhörighet jag känner med personen, ska jag kanske ställa mig frågan:"Hur bra vän är jag?"





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0