Skrämmer mig...

gör det faktum att SD har över 5% av dagens väljare på sin sida.

Jag ska ärligt säga att jag faktiskt inte läst så mycket om vad SD egentligen vill med sitt parti och vilka punkter de egentligen driver. Det har aldrig intresserat mig, då jag anser att det lilla information jag har räcker för att jag ska bli mörkrädd.

Det senaste uttalet om att de ser muslimer som Sveriges farsot lägger inte till några som helst pluspoäng.

Jag trodde på fullaste allvar, trots att det förflutna visat det så många gånger, att mänskligheten lärt sig någonting av den främlingsfientliga historian vi har bakom oss, men icke. Ännu idag går människor på de mest banala och ynkliga argumenten om "dom där andra som kommer hit och fördärvar vår kulturarv...bla, bla, bla...". Lever vi inte på 2000-talet? Har vi inte fått mer kunskap om "de där andra"? Tydligen inte. Eller så vill vi inte. Frågan är ju bara hur det kommer sig att vi har behov av att skylla på "dom där andra" så fort landets ekonomi inte glänser och jublar?

Många gånger skyller man också på att "de där andra" kommer hit och snor våra jobb. Jojo, vilka jobb är de dessa människor snor? Jobb, som de, som klagar, förmodligen inte själva skulle vilja ha. OM de nu överhuvudtaget får jobb, "de där andra".

Är det skillnad om en svensk får jobbet jag sökt, än om en utlänning får det? Vad är skillnaden? Snodde utlänningen jobbet framför näsan på mig, men inte svensken? Det är väl för fasen troligare att en svensk glider in på ett banaskal pga kontakter än att en utlänning får jobbet pga lämplighet. Vem ska man då vara förbannad på? Är det bättre att bli snuvad på ett jobb pga att han/hon kände chefen, men inte hade kompetens, erfarenhet, behörighet osv? Nä, då är det, enligt mig, bättre att ha samma chans, dvs konkurrera på lika villkor.

Men det oroar mig fortfarande att SD har så pass många väljare bakom sig, trots alla idiotiska uttalanden de har gjort. Jag vet inte, men jag börjar undra om inte det säger mer om deras väljare än om dem själva.

Nåväl, man får hoppas att folket hinner komma till sans innan valet hösten 2010.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0