Godhet

Om jag hela tiden måste framhäva hur godhjärtad jag är. Hur godhjärtad är jag då, egentligen? För vems skull är jag "godhjärtad"?

En äkta godhjärtad människa har inte behov av att basunera ut sin godhjärthet. De lever efter viss moral och kärlek och det är de nöjda med. De har inte behov av andras bekräftelse på att det de gör är bra och godhjärtat. De gör bra och empatiska saker för att de har en övertygelse om att det är det enda rätta, inte för att få höra omgivningens hurrarop. För dem är glädjen att ge, inte att få. De har förstått att äkta kärlek, värme och omtanke inte springer ur några egoistiska baktankar, utan de kommer ur ren och skär gudomlig godhet.

Det är inte hur mycket vi arbetar som är det avgörande. Det är inte ens vad vi gör som är det viktigaste. Det avgörande är om vi gör det vi gör i kärlek.
Moder Theresa

Moder Theresa, vida känd kvinna, var en mycket god människa. Den uppmärksamhet hon fick var kanske inte för att hon själv ville ha den, utan för att omvärlden hade behov av den. Hon skrek inte ut sin godhet , hon levde godhet. Hon var godheten personifierad.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var en väldigt bra reflektion håller helt med tyvärr finns det vissa människor som gör allt för att framhävda sig själva man kan undra vad det är som driver dom

2009-11-20 @ 17:32:38
Postat av: Tessa.

Svar: Tack! Det är bland det roligaste jag vet ;)! Drömmen vore att få pyssla och vara kreativ med inredning, det skulle vara så himla kul!



Sally sitter just nu för tillfället framför skärmen och blockerar det jag skriver, hon tycker det är så spännande att se när musen flyttas fram och tillbaka över skärmen. Hon skulle nog tycka att det var kul att hälsa på Igor och Frasse ;)

2009-11-20 @ 19:00:40
URL: http://avaritia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0