Finnarna lära sig ryska?

Jag läste för ett tag sen om en politiker, kommunpolitiker, som vill att finnarna ska lära sig ryska i skolan. Anledningen till denna vilja är att ryssarna kommer till Finland och semestrar (och bosätter sig). De kommer med stora plånböcker och ska då, enligt honom, ha den språkliga service av finnarna som de efterfrågar. Enligt denne politiker så skulle ryssarna besöka Finland mycket mer om servicepersonalen kunde ryska. Därför tycker denne politiker (som jag glömt namnet på) att eleverna ska ha svenska eller ryska som obligatoriska språk från årskurs 7. Enligt honom var det inte heller viktigt för finnarna att läsa sig svenska, då det språket trots allt inte talas av så många och inte bidrar till någon ekonomisk uppsving. Svensktalande är färre än rysktalande.

Nu kommer ju min lilla undran. Tror han att ca 140 miljoner ryssar kommer att ha möjlighet att besöka Finland överhuvudtaget? Och hur är det med ryssarnas behärskning av det engelska språket? Lär inte de sig detta språk, precis som de flesta andra länders elever?

Och tror han på riktigt att eleverna kommer att kunna lära sig det ryska språket på några timmar i veckan/3 år? Ett språk som inte alls, på något sätt, liknar det finska.

Sen vill jag bara påminna om att Finland är tvåspråkigt och förhoppningsvis ska så förbli. Jag vet också att det finns åsikter om detta hos den finska befolkningen och många skriker ut sin finskhet, vilket givetvis innebär att de vill att Finland ska bli enbart finskt med endast finska som det officiella språket. Svenskan skulle då bli ett minoritetsspråk(?), vilket det mer eller mindre är om man räknar till de svensktalandes antal. Tyvärr.

Nä, sluta fjäska för ryssarna. De får lära sig engelska precis som alla andra.


А Б В Г Д Е Ё Ж З И Й КЛ М О П Р С Т У Ф Х  Ц Ч Ш Щ Ъ Ы Ь Э Ю Я



Kommentarer
Postat av: eve

http://www.youtube.com/watch?v=zlPb8vsvcoM

KOLLA!! kan vi inte få en? :D

2009-11-19 @ 17:34:51
Postat av: eve

http://www.youtube.com/watch?v=zlPb8vsvcoM

kan inte jag få en? :D

2009-11-19 @ 17:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0