Studier

Jaha, så var det dags att påbörja nya kurser. Jag ska läsa två mycket intressanta kurser - Rasism och fascism och Mellanösterns moderna historia. Så långt är allt bra och jag ser framemot kurserna (som börjat redan denna vecka). Det som är mindre härligt är att kurslitteraturen är svår att få tag på. Hur kommer det sig att man väljer att ha med sån litteratur som kräver Sherlock Holmes-egenskaper för att få fram? Varför inte välja redan befintlig, lättillgänglig litteratur?

Redan innan litteratursökningen påbörjas skickar läraren en hälsning som talar om att "den här boken är svår att få tag i, den är slut på förlagen..." Ehh, ok...varför står den med på listan?? Nä, vissa saker är inte självklara, uppenbarligen. Och tro mig...många gånger har jag jagat litteratur som är svår att få tag på. Suck.

Yeah, yeah. Så är det.

Kurserna började denna vecka, som sagt, och jag ska villigt erkänna att jag inte läst ett dyft. Jag har faktiskt tagit mig tid och läst mina egna underbara böcker och just nu plöjer jag igenom en bok av Eva F Dahlgren vid namn Farfar var rasbiolog. Som sagt, historia intresserar mig oerhört mycket. Boken är intressant ur familjens synvinkel, känslor och upplevelser, men också ur samhällets synvinkel. Vilka tongångar "eliten", och givetvis andra, lyssnade till. (Starka "raser", svaga "raser", bra gener, dåliga gener - de svaga och mindre lyckade människorna skulle sållas bort och "raser" skulle inte blandas mm) Visst finns det även idag människor som tror på fullaste allvar att vi är av olika raser, precis som djuren och växterna, men å andra sidan så bevisar det bara att neandertalarna inte dött ut än. Eller, nä, det var taskigt sagt. Neandertalarna snurrar väl 150 knyck i sina gravar om de skulle jämföras med dessa nötter. Jag kanske skulle göra en liten rar jämförelse med reptiler, eller kanske amöbor...? Funkar bra.

Raser existerar inte i den grupp som kallas homo sapiens sapiens, bara människor. Vi ser olika ut oavsett hudfärg, hårfärg,ögonfärg, längd osv. Vi har olika etnicitet. Tack och lov för det. Vad skulle det vara för en urtrist homogen värld om alla var blonda, blåögda, atletiska, samma kultur osv.  Boooring!

Det intressanta med Dahlgrens farfar var att han beundrade och ansåg att det var samhällets plikt att eftersträva friska och hälsosamma människor, blonda, långa och ståtliga. Han själv gifte sig med en kort, mörkhårig kvinna. Farfar själv verkar ha lidit av den ena åkomman efter den andra, speciellt magen och hjärtat. Jojo, det var en frisk människa. Han levde inte riktigt efter hur han lärde.

Nåväl, personligen tycker jag att det är starkt av D. att skriva boken. Hur lätt är det inte att bära skuld för något som någon närstående gjort, och den historia som även Sverige har bakom sig när det gäller raslära, tvångssterilisering osv är ingenting vi ska vara (eller är) stolta över. Men däremot skulle det vara mycket intressant om fler med liknande historia bakom sig skulle våga sig på att föra fram den i ljuset.

Jaja, bra är boken i alla fall.

Nä, nu ska jag springa ner till tvättstugan och hämta sista laddningen. Fördelen med vår tvättstuga är att den ligger precis under oss, dvs det är bara att springa en trappa ner. Nackdelen med vår tvättstuga är att den inte finns i min lägenhet...;) Har alldeles för litet badrum för att kunna ha tvättmaskin. Tja, i och för sig så kunde jag väl ta bort badkaret, men nope! Det är ju så sköönt att bada, tända ljus och lyssna till musik...avkoppling! Wonderbaum! Så tvättstugan it is!

Väl mött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0