Allmänt

Ikväll blir det bio med Evelina. Hon och Josefin var och tittade på Baksmällan och den vill Evelina tydligen se en gång till. Nåväl, helt ok för mig. Jag har ju trots allt inte sett den, men blivit lovad av E att den ska vara rolig. Mmmm-m, det hoppas jag. I och för sig så har vi samma humor, så jag ska nog inte vara orolig. ;)

Isabella och Josefin åkte till Stockholm igår. Hur länge de blir där vet jag inte, men det är ju lov så...ingen panik. Det är skönt när de hittar på saker.

Evelina var till Finland, med syrran och company, över midsommaren. Isabella stannade hemma. Hon kom hem på onsdagen efter att varit i Dalarna med Therese och hennes familj. Tråkigt bara att det var så regnigt just den veckan, så de kom hem en dag tidigare än väntat. Jaja, dessa två har väl inga svårigheter med att ha roligt. De har känt varandra sedan första klass och hållit ihop. När de behöver varandra så finns de för varandra, utan komplikationer. Det är vänskap.

Personligen gör jag skillnad på kompisar och vänner, vilket jag i och för sig tror att de flesta gör. Kompisar är såna man umgås med, har kul, men inte sitter och berättar om sig själv vitt och brett. Det gör inte jag. Jag lämnar inte ut mina innersta tankar och funderingar till mina kompisar. Det gör jag däremot till mina vänner. 

Kanske är det därför en kompis och en vän kan uppfatta en på olika sätt. När jag träffar mina vänner, låter jag dem träffa Tanja med det jag har i bagaget. Jag väljer inte vad jag säger till dem. De får ta del av hela mig. När det gäller kompisar, så låter jag dem ta del av delar av mig. Jag är fortfarande Tanja, men jag öppnar inte dörren helt för dem. Bara lite på glänt.

Vänner vet att hålla tyst om det man berättat, oavsett om det är "hemligt" eller inte. Vänner moraliserar inte, men de är ärliga i alla lägen, oavsett om man gjort rätt eller fel. En vän vågar säga vad denne tycker och tänker. Kritisera, älska. lyssna och ge råd. En vän stryker inte medhårs, bara för att denne är rädd för att bli bemött med sorg eller ilska. Men en vän överger inte heller då man gjort något fel. En vän sitter inte och räknar dagar, timmar till nästa gång man hör av sig eller träffas. Nej, de lever sitt liv och finns där, utan krav, när man behöver dem. Så är mina vänner, så är jag mot dem.

Att älska någon är inte att ställa krav. Att vara vän med någon är inte att ställa krav. Kärlek och vänskap är att ge, inte ta. Du kan inte förvänta dig vänskap och kärlek. Det är gåvor som ges till dig. Dessa ska man vårda och ge näring åt, för att de ska fortsätta blomstra och leva.

Älska och du kommer att älskas. Var en vän och du kommer att få vänner.

Peace and love!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0