Urkund - källhänvisning

Om jag som student plagierar, dvs snor någon annans text/-er,eller delar av texter och inte anger det som citat eller hänvisar på annat sätt till den verkliga källan, så ser man mycket allvarligt på det. Och det förstår jag. Inte skulle jag vilja att de texter jag lagt ner tid och möda på att skriva, ska användas av någon annan utan att den andre hänvisar till mig.  Självklart, eller...? Nej, det är det inte. Tydligen sker det oftare än jag trodde. Därför ska alla våra texter skickas till någonting som heter urkund, som går igenom och jämför och ser om texten/delar av texten är plagiat eller inte.

Hur är det här på internet?

Samma sak gäller ju även på nätet. Inte är det ok att använda någon annans text, utan källhänvisning, och låtsas att det är jag som skrivit den. Jag skulle aldrig tycka att det var ok att mina texter kopierades hej vilt utan att det kommer fram att det är jag som är källan.

Jag har varit med om detta fenomen som lärare, vilket gör att jag arbetar med vissa "säkerhetsåtgärder" vid uppsatsskrivning och andra textskrivningar. Det har skett rena stölder av andras texter och eleverna har bara skrivit under med sitt eget namn. När man diskuterar saken med dem så kommer de oftast fram till den slutsatsen, att de förmodligen inte själva skulle vilja råka ut för samma sak. De arbetar och lägger ner mycket tid och energi på en uppgift. Blir stolta över resultatet och lägger ut texten på nätet (bla Mimers brunn, MVG), varifrån någon annan kan skriva ut det och bara underteckna med sitt namn. Inte snällt alls.

Att använda andras texter utan källhänvisning är stöld, oavsett om det sker från nätet eller ur gamla, vanliga hederliga böcker.

Om jag snor, förlåt lånar, din cykel utan att du vet om det, tycker du att det vore ok?

Nä, våga visa vem som står för texten. Du eller någon annan.

Kramia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0