Små djävulska pinnar

Innehåll i cigaretter och snus

  • Tobak innehåller cirka 4 000 kemiska ämnen, varav 2 000 är skadliga för människan och cirka 50 stycken är cancerframkallande.
  • Nikotin är beroendeframkallande och ökar blodtrycket och hjärtfrekvensen. Nikotinet leder till sämre blodcirkulation, åderförkalkning och blodproppar. 
  • Tjära innehåller benspyren som är cancerframkallande. Tjäran förstör dessutom flimmerhåren som sitter i halsen och lungorna, vilket gör att damm och smuts lättare kommer ner i lungorna. Det är tjäran som leder till rökhosta.
  • Kolmonoxid är ett gift som även finns i avgaser från bilar. Kolmonoxid leder till syrebrist i kroppen, vilket i sin tur leder till ökad hjärtverksamhet och sämre kondition.
  •  Cyanväte är en gas om bland annat används vid avrättningar i USA.

 Källa:http://www.bli-av-med.se/roksug-och-nikotinbegar/

Svårt. Tungt. Helvetiskt.

Ca 300 timmar utan dessa underbart goda och vidriga pinnarna får mig, emellanåt, att undra varför jag utsätter mig för det här.

Det sägs att det blir lättare med tiden...hmm...eller hur? Fan, när suget kommer, kommer det så intensivt och slagkraftigt att varenda jävla nervtråd i kroppen slår knut och den gifttömda bägaren skriker "Bara ETT bloss!!" Ett, ett, ett, ett...litet bloss.. snäälla...

Men nej. Jag är större än dem. Och jag ska vinna.

Vem vill blir en 70-årig-jag-lånar-ut-min-röst-till-animerade-skräckisar-och-hostar-upp-vidriga-slemklumpar-på-morgonkvisten?

Nä, lika bra att kämpa på...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0