Lite mer Liksom...

Blåvitt som en finländsk flagga.

Blåvitt som en finländsk flagga.

Foto: Kari Pullinen

Rosa Liksom lyckas med konststycket att få burkaklädda kvinnor att se vackra ut. Eller är det helheten...I den här artikeln intervjuas hon och jag anser att hon berör en jävligt intressant ståndpunkt när hon svarar på journalistens fråga om burka är att anses vara kvinnoförtryckande eller inte.

Tja i , enligt min åsikt, extrema fall finns det faktiskt kvinnor som väljer att skyla hela sin kropp, från topp till tå, med ett heltäckande skynke. Jag hyser full respekt för de kvinnor som väljer själva att bära burka. Sen finns det givetvis de som inte får välja, utan det är någon annan som väljer åt dem. Och det är här kvinnorförtrycket sitter. Att inte få välja.

För hur det är må vara så är det ändå i valet, dvs mitt eget val, som ett förtryck eller frånvaron av förtryck infinner sig. När jag får välja vad jag vill tro på, vad jag ska ha för kläder på mig, hur stora eller små mina bröst ska vara, vad jag anser vara kvinnligt/manligt, vilket yrke jag vill ha, vilken utbildning jag vill gå, om jag vill ha barn, hur många barn jag vill ha, om jag vill göra karriär eller vara hemmakvinna/-mamma/-fru osv. När jag får välja och ingen annan tvingar sina val på  mig, så är jag fri från förtryck.

Vi i västerlandet strider så starkt och högt om kvinnans rättigheter till ett jämställt/jämlikt liv jämte mannen. Vi talar om för alla andra nationers kvinnor vad jämställdhet är för något och det är den vägen de ska vandra för att bli hela och rediga kvinnor. Att några av dessa andra kvinnor väljer själva att bära slöja eller burka skiter vi fullständigt i. För hur det än är, så har vi ju redan, sen länge, fått klart för oss att de är förtryckta och ingen egentligen vill bära slöja eller gå klädd i burka. för jag som kvinna ska ju inte behöva skyla mig. Jag har väl rätt att visa min kropp, mitt hår, mitt ansikte, precis som männen? Jo, visst är det så. MEN jag har väl lika stor rätt att faktiskt skyla mig, dölja min kropp, dölja mitt hår och mitt ansikte? Om jag får välja. Eller...?

Hur mycket förtrycks inte dessa kvinnor av den åsikten? Vi lägger huvudet på sned och visar med en "Guuud, va de e synd om henne"-min vad vi tycker och kränker henne därmed oerhört. Vi lyssnar inte till vad de har att säga utan tar för givet att deras strid om jämställdhet liknar vår strid. Och de kan ju inte strida med slöja/burka...?

Självklart finns det än idag kvinnoförtryck. Jag anser nämligen att det är kvinnoförtryck när jag gör ett minst lika bra jobb som min manlige kollega, men får mindre i lön pga att jag är kvinna. Det handlar om förtryck och diskriminering när jag inte har eller får samma rättigheter som en man, pga att jag är kvinna. Inget annat.

Vi pratar om ett jämställt Sverige. Ta reda på hur många kvinnliga chefer det finns i vårt underbara avlånga land. Ni häpnar. Och kom inte och säg att det handlar om att kvinnorna skulle ha lägre utbildning. Stämmer inte. Kvinnor pluggar mer än män. Det finns fler studenter av det kvinnliga könet, på våra högskolor och universitet, än det manliga.

Det finns givetvis i alla kulturer män som anser sig ha rätt att trycka ner kvinnor, på olika sätt,  just pga att de är kvinnor. Och det är dessa orättvisor vi ska arbeta bort.

Sen OM de väljer, och vill, gå klädda i burka eller slöja, är det ju faktiskt deras ensak. Precis som det är för de kvinnor som väljer att gå i en minimalt, kort kjol så att de cellulitprydda skinkorna hänger nedanför kjolslinningen.

Vad vi än väljer, så är det våra egna val det handlar om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0