Gnälliga grannar

Jo-jo...nu har vi hyresgäster fått en liten trevlig broschyr från hyresvärden som uppmanar alla mopedägare att med mopeden på nätterna inne i bostadsområdet. Nu ska jag bara kort nämna här att vårt bostadsområde är mycket litet. Vi har fyra hyreshus (3 tr) som står i rad, på tvären, dvs inte mycket att orda om.

Det står "På förekommen anledning måste vi påpeka att det är förbjudet att "busköra/köra" moped inom området. Använd sunt förnuft genom att leda mopeden på kvällar och nätter."

Busköra. Nej, det är givetvis inte acceptabelt, men köra måste vara det.

Vi, här hemma, sover med fönstren öppna. Vi har järnvägen som går här utanför (låter mer än mopederna). Ska vi uppmana lokförarna att sakta in och smyga förbi vårt bostadsområde? Vad jag vill ha sagt, eller undrar över.  Vem är det som sitter och lyssnar på alla som eventuellt åker, går, springer förbi?

Som jag sa, så sover vi med fönstren öppna och ganska nära, utanför oss, går en grusväg som används både till de gående, cyklister och mopedister. Jag brukar sitta på balkongen, i min soffa, och njuta av friden på kvällarna. Inte sjutton har jag upptäckt några störmoment och skulle jag göra det så är det väl bara att öppna käften och hojta till.

Tjejerna som är vakna, så gott som hela nätterna igenom, har inte hört eller störts av oljud.

Det har flyttat in nya hyresgäster i ganska stor omfattning. Flertalet av dessa är unga, dvs ungdomar. Kan det vara så att de vardagliga ljuden, som tidigare fattades vårt område, stör? Jösses! Det är väl finfint om det livas upp i lilla kvarteren. Att man faktiskt upptäcker att det bor folk här. Eller?

Så länge det inte röjs och förstörs. Låt människor få leva sitt liv. Och är det inte bättre att säga till störmomenten på en gång i stället för att ringa hyresvärden, som blir tvungen, att slösa på våra värdefulla naturresurser (träd=papper), och skriva tråkiga uppmaningar till redan lugna hyresgäster?

Om någon skulle störas av vårt leverna, så önskade jag i alla fall att den personen kom och talade om det för mig. Hur svårt kan det vara? Om jag inte skulle respektera mina grannars önskemål, så kan de ju i så fall gå vidare med klagomålen. (Givetvis ska det ju vara konstruktiv kritik grannen framför...)

Sedan måste man ju tillåta lite liv och rörelse i ett område. Där det finns barn och ungdomar, där finns det oftast också liv. Gör dessa barn/ungdomar fel, är det upp till oss vuxna att tala om det för dem. Och då menar jag alla vuxna. Jag har vid ett par tillfällen fått säga till, då jag ansett att barn gått över den tillåtna gränsen. (Försök till att slita loss kablar, försök till förstörelse av återvinningsstationen, försök till att ta sönder skolans utebelysning osv.) Visst reagerar dessa barn när de får en skarp åthutning av en vuxen, men mest blir de nog förvånade över att någon vuxen överhuvudtaget ens reagerar.

Vad skulle jag annars ha gjort? Ringt till hyresvärden och talat om för denne att det bor en liten vandal i vårt område? Äh, hade grabben inte tagit sitt förnuft till fånga, hade jag gjort ett besök hos hans kära mor och far.

Jo men visst. Har man ett tråkigt liv och måste fylla det med någonting, så finns det ju alltid grannar man kan irritera sig på, oavsett om de gjort något eller inte.

Bry er på rätt sätt!

Kommentarer
Postat av: Sussi

Sen kanske det har motsatt effekt med att trycka upp lappar om att det ska vara tyst på nätterna. Hur många tonåringar idag vill jävlas??!! Typ alla!!

Jag tror också på det du skriver att nån vuxen, som ser vad dom gör ska säga till istället..



Ha en bra dag

2009-07-03 @ 07:20:24
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0