Kann mann innte sproket så ska man oka hemm.

Jag tycker att det är intressant med hur vi uppfattar varandra genom det språk eller dialekt vi talar. Eller det uttal, brytning vi har i språket. Hur viktigt är det inte för vissa grupper eller t o m enstaka människor att det svenska språket ska talas "rent", annars kategoriseras man som utlänning, icke svensk, vilket givetvis bakgrunden hos vederbörande förmodligen är, men är denne mindre svensk för det? Svenskhet, är det renheten i uttalet? Eller är det att stava riktigt korrekt? Om det är det sistnämnda ska jag bara tala om att det skulle vara många svenskfödda som skulle hamna i utlänningskategorin.

När det gäller det svenska språket, så anser jag att det är oerhört viktigt att det kan talas och skrivas korrekt då man väljer att arbeta med yrken där daglig kontakt med människor är en komponent och där dokumentation är en annan. Det ska vara ett krav, för alla. Jag påpekar ännu en gång att det finns infödda svenskar som brister i förmågan att skriva och att tala korrekt, även om uttalet är felfritt. 

Att tala korrekt innebär inte att du ska låta som en infödd. Det är inte att tala korrekt, enligt mig. Att tala korrekt är för mig att vara kunnig i språket. Du kan språket och pratar tydligt, om än med brytning och vissa grammatiska fel. Det sistnämnda är totalt jävla ointressant, förutom att det kan vara ett charmigt inslag i uttalet. Det finns människor med utländsk härkomst som kan mer svenska än människor med svensk härkomst.

När det kommer till dokumentation, så är det inte bara du som tar del av det skrivna. Det är alla dina arbetskamrater. Det kan vara föräldrar, läkare, sjuksköterskor mm. Därför är det viktigt, enligt mig, att det som dokumenteras ska göras på ett tydligt, klanderfritt och förståeligt sätt.

Språk är viktigt och det är ett utomordentligt kommunikationsmedel, men det kommer inte gratis. Det finns ju trots allt en anledning till varför vi här i Sverige har privilegiet att få gå i skolan - gratis. De elever som har en annan etnisk bakgrund än svensk, brukar undra varför jag så ivrigt förespåkar för hemspråksundervisning. De kan ju redan sitt eget språk, så som de själva uttrycker det. Till vilket jag replikerar:

"Ni är bara i början av ert språkliga kunnande och ni behöver ert eget språk till hjälp för att lära er svenska plus att de svenska eleverna läser ju faktiskt svenska flera timmar i veckan för att lära sig...svenska. Inte ens jag som är vuxen kan så mycket som jag skulle vilja kunna. För att lära mig svenska läser jag svenska. För att lära mig finska läser jag finska."

Och vart ska vi skicka alla de infödda som inte kan språket?

Språk och kunskap är makt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0