Allvarligt talat, seriöst!

Fan, ibland är jag så uttråkad att jag inte ens vet vad jag ska ta mig till. Tiden är för begränsad. Livet för kort. Och jag vill så mycket. Var ska jag börja?

Läraryrket. Jupp, jag trivs. Framför allt med ungdomarna, men ärligt talat så är det inget jag vill hålla på med resten av min tid som arbetstagare. Jag vill annat. Det kan vara att fortsätta arbeta med ungdomar, för den biten behärskar jag faktiskt bra. Jo, jag vet att man inte får "skryta" om sin förmåga i Sverige, för då anses man vara självgod och lida av hybris. Men om jag vet att jag är duktig på någonting, får jag inte erkänna det för mig själv eller för andra? Jag har inte sagt att jag är bäst, men duktig.

Att jobba med människor, och i detta fall med ungdomar, är utvecklande. Kanske är det därför jag stannat kvar i yrket så länge. Jag gillar utmaningar och framför allt gillar jag det faktum att jag, själv, lär mig så otroligt mycket i mitt yrke. Av de ungdomar jag jobbar med.

Varför jag valt svenska och so som mina ämnen? Det var först av en slump. Svenskan var jag inte så förtjust i. Det enda jag såg framför mig var tråkiga grammatiklektioner, vilka skulle få eleverna att vilka tjära och fjädra in mig. Men så är det ju det här med kommunikation. Språk. Häftig som fan.

Jag har drillat mina ungdomar mycket i att läsa, skriva och prata. Att använda språket som ett viktigt verktyg i sina liv. Våga leka med ord! Sväva ut och ta plats i ordens värld!

Jag hoppas mitt budskap gått fram till de flesta av dem.

So innebär historia, religion, geografi och samhällskunskap. Tre av fyra dessa ämnen står mig varmt om hjärtat. Det fjärde, geografi, är jag lite kylslagen mot. Tyvärr.

Dessa är ämnen där tillvaron kommer upp på dagordningen. Vi har ett förflutet, vilket i allra högsta grad påverkat nuet och kommer att påverka framtiden. Att lära sig kungar och drottningar har aldrig varit min strävan. Boring. Däremot kan dessa diskuteras i samband med samhälleliga och religiösa påverkan i samtiden. Och det faktum att de satt sina spår även i vår tid. Varför, på vilket sätt, syftet? osv. Jag vill också att mina elever ska kritiskt granska historien, inte svälja allt som står i böcker, utan komma ihåg att det är en mänsklig hand som nedtecknad "fakta" och "sanningar" och därför bör läsaren plocka på sig kritikerns glasögon. Även kolla upp källan till texten. Syftet osv.

Mitt mål med mitt lärarskap är att eleverna ska vilja och våga öppna ögonen och våga ha egna åsikter. Inte fan vill jag ha lallande fåntrattar i mitt klassrum. De ska även våga och vilja ifrågasätta mig. Konstruktivt, givetivs.

Nog om det. Men jag är i alla fall rastlös och måste samla ihop mina tankar.

Jag vet var jag ska börja, men jag vet inte var det slutar. Förhoppningsvis tillfresställande.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Duktig är du, det vet vi.

Kram

2010-08-11 @ 22:25:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0